tisdag 22 oktober 2013

De 4 Elementen - Jord

Eftersom jag ser på de fyra sviterna och elementen inom tarot lite annorlunda än många andra (har jag fått för mig i alla fall) så tänkte jag att jag skulle redovisa den praxis som jag försöker följa.
I grund och botten handlar det om att jag ser ett kort som neutralt i sin essens, sedan är det fråga, position och placering som vinklaar kortets betydelse. Den största vinklingen sker om kortet är rättvänt eller omvänt. Rättvänt s å är kortet mer utåtriktat, tydligt och altivt. Omvänt så så kan kortet ses som mer subtilt, personligt och passivt.
Vi börjar med elementet Jord:

Mynt/Pentacles/Earth etc
Rättvänt: Det fysiska, praktiska, hälsa, kroppen, sex, materiella ägodelar, pengar, jobb, yrke, karriär, egendom, hem, användandet av resurser, reaism, verklighets koll, företagande, styrande, påtagliga erfarenheter, sporter, fysiskt eller sexuellt misshandel, våld
Omvänt: Säkerhet, stabilitet, fruktbarhet, trygghet, långsiktighet, långsiktig trygghet, jordnära, hängivenhet till kroppen, en vilja att överleva, tur, fällor, självmord, misshandel av mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kråka, men snälla håll tonen civiliserad!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...